виховної роботи
"Ми - нащадки козаків"
Програма
виховної роботи з учнями 2 - 4 класів
Пояснювальна
записка
Педагогіка
через виховання та навчання дітей відтворює, продовжує і розкриває у кожному
наступному поколінні народ, націю. Тому й національний підхід у науковому
розв’язанні педагогічних проблем є обов’язковим. Саме на такий шлях у
трактуванні національної педагогіки орієнтував нас К.Д. Ушинський, який науково
довів, що «Незважаючи на схожість педагогічних форм усіх європейських народів,
у кожного з них своя особлива національна система виховання, своя особлива мета
і свої особливі засоби досягнення цієї мети».
Одним із
найважливіших завдань теорії і практики є патріотичне виховання, яке повинно
здійснюватися ще з раннього дитинства. Патріотично-наснажена громадська
активність особистості повинна постійно підвищуватись в процесі виховання,
самовиховання і самовдосконалення, переростати, у відповідності до вікових
особливостей, в громадсько-політичну, державницьку діяльність.
Важливим
напрямом патріотичного виховання є прилучення до народознавства — вивчення
культури, побуту, звичаїв рідного народу. Школярів ознайомлюють з культурними і
матеріальними цінностями родини і народу, пояснюють зв'язок людини з минулими і
майбутніми поколіннями, виховують розуміння сенсу життя, інтерес до родинних і
народних традицій.
Прилучаючись
до народознавства, діти поступово утверджуватимуться у думці, що кожен народ, у
тому числі й український, має звичаї, які є спільними для всіх людей. Пізнаючи
традиції, народну мудрість, народну творчість (пісні, казки, прислів'я, приказки,
ігри, загадки тощо), розширюючи уявлення про народні промисли (вишивка,
петриківський розпис, яворівська іграшка), вони поступово отримують більш-менш
цілісне уявлення про втілену в художній і предметній творчості своєрідність
українського народу. Водночас у дітей розширюються знання про характерні для
рідного краю професії людей, про конкретних їх представників. При цьому
вихователь повинен не стільки піклуватися про збагачення знань, скільки про їх
творче засвоєння, розвиток почуттів дітей. У шкільному віці вони залюбки беруть
участь у народних святах і обрядах, пізнаючи їх зміст, розвиваючи художні
здібності, навички колективної взаємодії.
Закономірним
є те, що в наш час значно зріс інтерес педагогів до виховного потенціалу
попередніх століть, їхніх виховних традицій. Досягнення Україною в багатьох
галузях життя світового рівня неможливе без пізнання і творчого відродження
національно-духовних скарбів минулого, зокрема великої Козацької доби. Кожен
педагог покликаний глибоко усвідомити особливо важливу для нашого народу
культурно-патріотичну місію українського козацтва.
Українське
козацтво, його славні традиції невмирущі! Доказ тому – їх відродження в умовах
сучасної України. Спираючись на свої власні сили та досвід, послуговуючись
авторитетом і повагою серед народу, козацькі організації в Україні сьогодні
тісно співпрацюють із державними органами та місцевим самоврядуванням,
політичними та громадськими організаціями.
Українська
держава сприяє відродженню українського козацтва, популяризації серед молодого
покоління козацьких ідеалів і принципів, вихованню молоді на славних традиціях
наших предків.
Мета програми: сприяти вихованню учнів на засадах української культури,
сприяти формуванню у молодого покоління національного світогляду, способу
мислення, характеру, моралі та інших духовно-моральних цінностей українського
народу, поглиблювати знання про рідний край, дати дітям відчути свою
приналежність до української нації, прищеплювати любов до рідного краю.
Основні принципи реалізації програми
виховної роботи
"Ми нащадки козаків"
- єдність
національного і загальнолюдського - формування любові до рідної землі,
прищеплення шанобливого ставлення до рідного краю;
-
гуманізація виховання - самореалізація особистості вихованця;
- формування
гуманної, щирої, людяної, доброзичливої, милосердної особистості;
-
активність, самодіяльність і творча ініціатива учнів;
- єдність
навчання і виховання - розвиток і формування особистості;
- демократизація
виховання;
-
безперервність і наступність виховання - перетворення виховання у процес, що
триває продовж усього життя людини.
Основні методи виховної роботи
- пояснення;
- розповідь,
бесіда;
- привчання;
-
вправляння;
- доручення;
- самооцінка.
2
клас
Завдання:
- формувати
найпростіші, доступні знання про
героїчне минуле України, зокрема - у період козаччини.
- прищеплення
любові до батьків, рідної мови, вірності у дружбі, побратимстві, товаришуванні, ставленні
до Батьківщини-України;
- виховувати любов до малої батьківщини через інтерес до сімейної історії
та її традицій, повагу до її минулого країни, справжньому, а також виховати
почуття відповідальності за її майбутнє.
Основні
форми роботи:
- виховний захід «Козацькому роду нема
переводу» - посвята в козачата.
- урок
позакласного читання на тему
«Героїчна
спадщина запорозького козацтва – крок до майбутнього».
- конкурс юних
фотоаматорів «Батьківщино, земле рідна».
- виховний
захід «Свято рідної мови».
- виставка робіт
учнів «Українські обереги».
-
"Козацькі розваги".
- бесіда "Мої батьки".
- конкурс
козаків любомудрів.
- бесіда
"Стежкою добра".
- година
спілкування "Мистецтво спілкування".
- бесіда
"Шануй своїх батьків"
- свято "Стрітення"
Очікувані
результати реалізації програми:
- учень
володіє знаннями про героїчне минуле України, зокрема - у період козаччини.
- учень
усвідомлює, що до батьків, рідної мови,
дружби, побратимства, товаришування, до Батьківщини-України потрібно
відноситися з особливими почуттями та шанобливим ставленням;
3 клас
Завдання:
-
формувати непохитну
вірність ідеям, принципам народної моралі, духовності (правдивість і
справедливість, скромність і працьовитість, культ волелюбних заповідей батьків
і дідів, вшанування пам'яті загиблих та ін.);
- відстоювання повної свободи і
незалежності особистості, народу, держави;
- створити
передумови для усвідомленого сприймання і засвоєння системи цінностей
українського народу до традицій і звичаїв.
- організувати
посильну практичну участь у створенні "родовідного дерева".
Основні
форми роботи:
- виховна
година "Знай права - пам᾽ятай про обов᾽язки".
- практична
робота "Нехай
завжди квітує дерево родинне", створення
родовідного дерева.
- бесіда
"Мій рідний край - моя земля".
-
краєзнавче лото "Чи знаєш ти свій
рідний край".
- подорож у
природу "У природі - в ріднім домі".
- свято
"Андріївські вечорниці".
- година
спілкування "У кожного свої традиції" розповіді учнів про сімейні
традиції та звичаї.
- бесіда
"Шануйте людську працю!"
- бесіда
"Україна - незалежна й самостійна країна"
-
"Історична вікторина".
Очікувані
результати реалізації програми:
-
в учня сформована вірність
ідеям, принципам народної моралі, духовності (правдивість і справедливість, скромність
і працьовитість, культ волелюбних заповідей батьків і дідів, вшанування пам'яті
загиблих та ін.);
- відстоює свободу і незалежність особистості,
народу, держави;
-
усвідомлено сприймає і засвоює системи цінностей українського народу до
традицій і звичаїв.
- бере
посильну практичну участь у створенні "родовідного дерева".
4 клас
Завдання:
- формувати
національно-патріотичну компетентність школярів;
- формувати
уявлення і турботу про розвиток національних традицій, звичаїв,обрядів,
бережливе ставлення до рідної природи, землі;
- формувати
уявлення про оточення людини, вміння вести себе у суспільстві;
- виховувати
у школяра почуття самоповаги через його добрі вчинки, любов і повагу до сім᾽ї і
друзям, почуття поваги до старших.
-
розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід учня про фольклор
українського
народу.
Основні
форми роботи:
- бесіда
"Моя країна - Україна".
- година
спілкування "Сімейні цінності".
- екскурсія
до краєзнавчого музею.
- дискусія "Чи потрібно
виховувати патріотів?"
- бесіда "Родинне дозвілля".
- бесіда
"Виховання працелюбності в сучасній сім’ї"
- круглий стіл "У кого нема в житті
минулого, у того не може бути майбутнього".
- оформлення
куточків народознавства, фотовиставка "Краса світу", "Тридцять
див України".
- ярмарок "Традиційна українська
кухня".
-
створення сімейних історій "Історія моєї родини в історії
Батьківщини",
- укладання родинної збірки українських
традиційних рецептів, екскурсії тощо
"З
бабусиної скриньки".
Очікувані
результати реалізації програми:
- в учня
сформована національно-патріотична компетентність, уявлення і турбота про
розвиток національних традицій, звичаїв і обрядів, бережливе ставлення до
рідної природи, землі, про оточення людини, вміння вести себе у суспільстві, розширений і впорядкований пізнавальний
досвід учня про фольклор українського народу.
Навчально -
виховний проект
" Слава
героям України"
Опис
проблеми
"
Патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що
пізнає, узнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка
формується. Патріотизм як діяльна спрямованість свідомості, волі, почуттів, як
єдність думки і діла дуже складно пов'язаний з освіченістю, етичною,
естетичною, емоційною культурою, світоглядною стійкістю, творчою працею», - так
говорив видатний педагог В. О. Сухомлинський.
Як сказано в
Концепції 12-річної середньої загальноосвітньої школи, освіта покликана
створити умови для інтелектуального, соціального, морального і фізичного
розвитку та саморозвитку людини, а в стратегічному плані — закласти фундамент
для формування демократичного суспільства, для якого освіченість,
вихованість, культура — найвищі цінності, незамінні фактори стабільного
добробуту і динамічного розвитку України.
Розв'язання
цих важливих завдань потрібно розпочинати з перших днів перебування дитини у
школі, ставлячи перед собою мету - вироблення в кожного учня відданості
загальнолюдським моральним цінностям, успадкування духовних надбань і культури
свого народу, виховання в нього громадянського світогляду.
Під час
роботи над проектом учитель вивчає особистість дитини, намагається створити
атмосферу доброзичливості, інтелектуального пошуку, умови для того, щоб кожен
учень щоденно відчував радість від спілкування з учителем, однолітками,
тактовно спрямовує стосунки дітей між собою на засадах дружби, поваги,
розуміння.
З цією метою
разом із учнями розробила навчально-виховний проект
«Слава героям України»
Мета проекту: виховання громадянина; формування в учнів найбільш
значущих для українського народу цінностей: любові до Батьківщини, відданості
своєму народові, гордості за свій народ, прагнення захистити
надбання народу, продовжити збагачення національних
морально-духовних цінностей; виховувати в учнів патріотичні почуття, як діяльну
спрямованість свідомості, волі, почуттів, які
пов'язані з освіченістю, етичною, естетичною,
емоційною культурою, світоглядною стійкістю, творчою
працею; розвивати пізнавальну активність і пошуково-дослідницькі
вміння, вміння працювати з додатковими джерелами
інформації.
Завдання проекту: виховання патріотизму, шанобливого ставлення до
історії, культури рідного краю, усвідомлення величі подвигу українського народу
під час Великої Вітчизняної війни
засобами екскурсійно-краєзнавчої роботи, поліпшення вивчення історії
рідного краю, відновлення і вшанування національної пам'яті, формування
гордості за минуле на прикладах героїчної історії українського народу, розвиток
в учнів загальнолюдських цінностей, національної гордості,
морально-психологічних якостей громадянина-патріота.
Змістові питання:
1. Що
таке Батьківщина?
2. Кого
називають патріотом?
3. Де
я живу? Моя Батьківщина - Україна (Мій будинок, моя вулиця, моє селище, моє
місто, моя країна. Подорож по Україні)
4. Що
ми знаємо про символи України? (державні та народні символи)
5. Відомі
імена (Визначні особистості краю)
6. Червона
книга пам'яток культури нашої місцевості
7. Кого
я люблю найбільше? ( Моя сім'я.)
8. Яка
вона, моя рідна мова? (Усна народна творчість: легенди і перекази. Вислови
видатних людей про мову. Краса мови в творах українських письменників і поетів.
Спроби мого пера: "Класна скарбничка")
9. Що
я знаю про свята і традиції мого народу? (Державні та народні свята ; традиції
їх відзначення)
10. Ким
можемо гордитися? (Видатні українці минулого та сучасності)
11. Яким
був побут та звичаї моїх предків? (Українська оселя)
12. Люблю
і бережу природу - люблю свою Батьківщину?
13. Чи
бачимо і цінуємо красу рідної землі в різні пори року? (Спостереження,дослідження, суспільно-корисна
праця, творчі роботи учнів)
щоб відкрити
перед кожним вихованцем усі джерела, якими живиться почуття любові
до Батьківщини. Це й природа рідного краю, і мати з батьком, і рідне слово, і
рідне село, місто, підприємство, де працюють батьки, і славне минуле Вітчизни,
її героїчна історія…
Ключове питання: Що значить любити свою
Батьківщину?
Тематичні питання:
1. Моя
сім'я
2. Де
я живу. Україна - моя Батьківщина
3. Символи
України
4. Мова
калинова, мова барвінкова
5. Видатні
українці.
6. Ми
роду козацького діти, землі української цвіт? (Як бути здоровим?)
Стислий опис проекту.
Даний
навчально-виховний проект розроблений з метою виховання громадянина, яке має
бути спрямованим передусім на розвиток патріотизму - любові до свого народу, до
України.
Разом
з дітьми обговорили, над якими саме питаннями будуть працювати, обрали
форми роботи, визначили критерії групової оцінки та самооцінки проектної
діяльності учнів і визначили засоби представлення інформації.
Навчальні предмети, з якими пов'язаний проект:
" Природознавство",
"Основи
здоров'я",
"Літературне
читання",
"Українська
мова".
Форми та методи роботи над проектом:
1. Робота
з додатковою друкованою та електронною інформацією.
2. Індивідуальна
творча робота.
3. Групова
робота.
4. Проведення
спостережень, досліджень.
5. Створення
малюнків, інших творчих робіт.
6. Проведення
свята, конкурсів, вікторин.
7. Проведення
класних та інформаційних годин.
8. Консультативна
робота.
9. Створення
інформаційних альбомів.
Критерії оцінки проектної діяльності учнів:
1. Завершеність.
2. Ясність,
грамотність і чіткість.
3. Правдивість,
важливість інформації; використання різних джерел та відбір кращих і
найважливіших джерел інформації.
4. Графічне
оформлення ( ілюстрації, фото та ін.)
5. Вміння
працювати в групі
РОБОТА НАД ПРОЕКТОМ
1. Створення
груп
(
кількість груп залежить від кількості змістових питань, що потребують відповідей, у ході роботи над
тематичними питаннями )
2. Збір
даних з використанням різних джерел інформації.
3. Аналіз
та обробка зібраних матеріалів
4. Отримання
консультацій (класний керівник, бібліотекар)
5. Проведення
циклу класних та інформаційних годин.
6. Проведення
свята "Українська оселя"
7. Проведення
вікторин, конкурсів у рамках шкільних місячників
|
8. Узагальнення
зібраного матеріалу:
- створення
папки "Моя сім'я",
- альманаху
"Моя Батьківщина - Україна",
- виставка
робіт "Символи України",
- збірка
дитячих творів "Класна скарбничка",
-
презентація електронного варіанту "Червоної книги пам'яток культури своєї
місцевості",
- оформлення
альбому "Свята та традиції українського народу", "Видатні
українці" ,
- створення
папки "Знаємо, любимо, бережемо",
міні-плакатів
та порад "Як бути здоровим?"
Очікувані результати:
1.Вміння
учнів співпрацювати в групах, поважати думки своїх ровесників, співпереживати
за результат колективної праці.
2. Вміння
учнів планувати свою роботу та доводити її до логічно завершеного кінця.
3. Вміння
учнів працювати з додатковою літературою, іншими джерелами інформації.
4. Вміння
учнів оформлювати результати праці та презентувати їх.
5. Залучати
всіх учнів до творчої роботи, розвиваючи пізнавальну активність,
дослідницько-пошукові вміння.
6.
Виховувати патріотичні почуття через повагу та пошану до своїх батьків, до того
місця, де народився та зростаєш, поважаючи символи та мову своєї
країни, шануючи традиції, видатних особистостей, мову, знайомлячись з
пам'ятками історії та культури, вміючи любити та берегти природу, турбуватись
про власне здоров'я, що є складовою здоров'я нації.
Ресурсне забезпечення проекту.
Книги,
періодичні видання шкільної та міської
бібліотек, періодична преса та інтернет - ресурси.
Презентація проекту.
Захист
персональних учнівських проектів " Слава героям України".
Тип проекту: груповий.
Термін проекту : довготривалий.